Az Opel Zafira típushibák ismerete elengedhetetlen minden tulajdonos számára, hiszen ez a modell sokak kedvence a családi autók között. A benzines és dízel motorral szerelt Zafirák kényelmesek, tágasak és praktikusak, azonban hosszú távon előfordulhatnak olyan jellegzetes hibák, amelyek megkeserítik a mindennapi használatot. Szerelőként az elmúlt 15 évben számos Zafira javítását végeztem, így saját tapasztalatból is tudok beszámolni a leggyakoribb problémákról és azok megelőzéséről.




Opel Zafira benzin modellek típushibái

A benzines motorral szerelt Zafirák jó választásnak bizonyulnak azoknak, akik főleg városban közlekednek vagy rövidebb távokat tesznek meg. Ugyanakkor több típushiba is jellemző ezekre a modellekre.

Opel Zafira A és B típushibái és azok megelőzése - Használt Opel Zafira vásárlása
Kép forrása: Wikimedia

Opel Zafira gyújtótrafó meghibásodás

Az egyik legismertebb Opel Zafira típushiba a gyújtótrafó hibája. Amikor a gyújtótrafó elöregszik vagy meghibásodik, az egyik vagy több hengerben megszűnhet a megfelelő szikra és így azonnal teljesítményvesztést tapasztalhatunk. Lehet tovább menni 3 hengerrel is, de nem ajánlott!

A gyújtótrafó hibáinak azonnali következményei vannak amelyeket könnyen észre fogunk venni:

  • motor rángatása,
  • teljesítményvesztés,
  • azonnali hibakód a műszerfalon (check engine lámpa világítása).
Opel Zafira benzines motor gyújtótrafó hiba - Használt Opel Zafira hibák

A probléma különösen gyakori a Zafira A és B modelleknél. Egy új gyújtótrafó ára 35–60 ezer forint között mozog, cseréje pedig kb. 30 percet vesz igénybe. Saját tapasztalatom, hogy főleg 120–150 ezer kilométer után jelentkezik először.

Opel Zafira feszültségszabályozó hibái

Az elektromos rendszer szintén érzékeny pont. A feszültségszabályozó hibája esetén az akkumulátor nem tölt megfelelően, az autó időnként leállhat, vagy a világítás vibrálni kezd. Gyakran a generátor felújítása vagy cseréje szükséges, ami 60–120 ezer forintos kiadást jelenthet a Zafira tulajdonosok számára. A hiba előjele lehet, ha indításkor gyengének érzi az akkumulátort a sofőr, noha az akkumulátor maga új.

Fojtószelep hibák és érzékelők meghibásodása

A fojtószelep körül lerakódó szennyeződés, valamint a szenzorok meghibásodása szintén gyakori gond. Tünetei:

  • lassú gázreakció,
  • ingadozó alapjárat,
  • rángatózás gyorsításkor.

A fojtószelep tisztítása átmeneti megoldás, de hosszú távon sokszor szükséges a cseréje is (40–80 ezer Ft). Sok tulajdonos nem is gondolná, hogy a gyakori rövid távú városi használat gyorsítja fel a lerakódások kialakulását.

Opel Zafira fojtószelep tisztítása - Fojtószelep gyári értékek visszaállítása

Opel Zafira kipufogó rendszer problémái

A benzines Zafirák katalizátora hajlamos az eltömődésre, különösen azoknál, akik főként városban használják az autót ezért érdemes néha ezt is szakemberrel ellenőriztetni. Magyarországon gyakran eltávolításra kerülnek ezek a katalizátorok, de a katalizátor eltávolítása és átalakítása nem megengedett.

Eltömődött katalizátor gyakori jelei Opel Zafira esetében

  • Teljesítménycsökkenés,
  • Magasabb üzemanyag fogyasztás,
  • Motorhiba a műszerfalon (Általában Zafirák esetében: P0420 hibakód olvasható ki ilyenkor)

A katalizátor csere költsége Opel Zafira modelleknél 90–180 ezer Ft között mozoghat. Szerelőként gyakran láttam, hogy a tulajdonosok későn reagáltak, és emiatt a motor további alkatrészei is károsodtak a hanyagság miatt.



Zafira dízel modellek típushibái

Opel Zafira hibái: Turbófeltöltő meghibásodása és olajszivárgás

A turbófeltöltő hiba az Opel Zafira dízelmotorjainak egyik legköltségesebb és legrettegettebb problémája de sajnos ennek a meghibásodása is előfordul elég gyakran főleg már a 20 éves modelleknél. A turbó nagy igénybevételnek van kitéve, de az Opel tervezői nagyon hosszú élettartamra tervezték ezt az alakatrészt így képes ilyen sokáig kibírni a percenkénti 200–250 ezer fordulatszámot.

Leggyakoribb tünetek Opel Zafira turbójának meghibásodása során:

  • fehér vagy kékes füst a kipufogóból,
  • erőteljes teljesítményvesztés,
  • sípoló, fütyülő hang gyorsítás közben,
  • olajfolyás a turbó környékén,
  • gyakori „limp mode” (vészüzem), amikor az autó nem engedi teljes erővel működni a motort.
Zafira dízel motor felépítése és alkatrészeinek ellenőrzése használtautó vásárlás során
Kép forrása: B-Parts

Szakmai tapasztalat:
A legtöbb turbóhiba olajhiányból vagy olajszennyeződésből fakad. Egyik ügyfelem például 20 ezer km után cserélt olajat, pedig a Zafira dízelekhez 10–15 ezrenként ajánlott. 160 ezer km-nél a turbója megadta magát: a tengelycsapágy elkopott, és az olaj elkezdett bejutni az égéstérbe, onnan vette észre, hogy hatalmas fekete füst felhők jöttek ki a kipufogójából. Ekkor már nem lehetett felújítani, csak cserélni a turbót.

Valós felhasználói tapasztalatok Opel Zafira turbójával kapcsolatban:

Egy másik fórumozó beszámolója szerint az autópályán, hirtelen gyorsításnál fütyülő hang hallatszott, majd a motor veszített az erejéből. A turbó tengelyének kotyogását állapították meg, felújítás lett a megoldás kb. 150 ezer Ft-ért.

Egy pécsi Zafira-tulajdonos írta egy autós közösségben, hogy az autója reggelente nagy kék füstfelhőt eregetett, és előzésnél „nem húzott”. A turbócsere után megszűnt a probléma.

Opel Zafira turbó javítás költségek:ű

  • turbófelújítás: 120–180 ezer Ft,
  • turbócsere (új egység): 250–350 ezer Ft,
  • a munkadíj 30–50 ezer Ft között mozoghat.

Gyújtógyertya hibák a dízel Opel Zafira modelleknél

A dízeles Zafirák esetében gyakori az izzítógyertyák meghibásodása, ami nehézkes indítást, hideg időben erős motorzajt és durva alapjáratot okoz. Egy szett izzítógyertya ára 15–25 ezer Ft, a csere munkadíjjal együtt 30–50 ezer Ft körül mozog.



Üzemanyag-szivattyú meghibásodása – Opel Zafira típushibák az üzemanyagrendszerben

Az Opel Zafira dízel modellek egyik jellegzetes hibája az üzemanyag-szivattyú kopása és idő előtti meghibásodása. Ez a hiba gyakran alattomosan jelentkezik, és a tulajdonosok sokszor más alkatrész hibájára gyanakodnak először.

Opel Zafira gyakori hiba - Üzemanyag szivattyú kopása és meghibásodása Zafira modellnél
Kép forrása: Auto Public

Leggyakoribb üzemanyag-szivattyú hiba tünetek Zafirák esetében

  • hosszabb indítási idő, főleg hideg motor esetén,
  • a motor teljesítményének hirtelen csökkenése előzésnél vagy emelkedőn,
  • egyenetlen járás, „döccenő” gyorsítás, néha hirtelen leállás.

Szakmai tapasztalat Opel Zafira üzemanyagszűrővel kapcsolatosan
Szerelőként gyakran találkoztam olyan esettel, hogy a tulajdonos hetekig EGR-szelepre, turbóhibára vagy izzítógyertyára gyanakodott, mire kiderült, hogy az üzemanyag-szivattyú a ludas. A szivattyú kopása miatt a rendszer nem tudja a szükséges nyomást fenntartani, így a motor kevesebb üzemanyagot kap, ami teljesítményvesztést és rángatást okoz.

Valós felhasználói tapasztalatok

  • Egy debreceni Zafira-tulajdonos arról számolt be egy autós fórumon, hogy autópályán 130 km/h-nál hirtelen elvesztette az autó az erejét, és csak 90-ig bírt gyorsulni. A szervizben azonnal az üzemanyagszivattyú kopását állapították meg.
  • Egy másik felhasználó azt írta, hogy rendszeresen tankolt olcsó, kisebb kutaknál, és 180 ezer km körül kellett szivattyút cserélni. Az új szivattyú beépítése után megszűntek a problémák, és a szerelő külön kiemelte, hogy a gázolaj minősége kulcsfontosságú.

Opel Zafira üzemanyagszivattyú csere költségek

A szivattyú javítása vagy cseréje 60–130 ezer Ft között mozog ez természetesen alkatrész minőségétől is nagyban függ. Ha teljes egységcsere szükséges, a munkadíjjal együtt akár 140 ezer Ft fölé is mehet.

Megéri Opel Zafirát vásárolni az Opel Zafira típushibák ellenére?

Az Opel Zafira típushibák ismerete nélkülözhetetlen a tudatos autótartáshoz. A benzines modellek főként elektromos és gyújtási problémákkal küzdenek, míg a dízelek esetében a turbó, a DPF és az üzemanyagrendszer jelent nagyobb kockázatot.

Megfelelő karbantartással és időben történő beavatkozással ezek a hibák azonban megelőzhetők, így a Zafira továbbra is megbízható, kényelmes és praktikus családi autó maradhat.

További hasonló bejegyzésekért látogass el főoldalunkra!


KORÁBBI BEJEGYZÉSEINK – KAPCSOLÓDÓ GÉPJÁRMŰ TANÁCSOK ÉS ÖTLETEK



0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Avatár helyőrzője

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük